tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/feeds/custom.atom?collection_type=Interoperability+ToolsAvoindata.fi - Custom query2024-03-29T13:20:02.199523+00:00defaultpython-feedgenRecently created or updated datasets on Avoindata.fi. Custom query: ''tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/6323b041-f9d3-48e5-9fb0-1749e9599dbfTiedolla työelämään prosessikuva2021-11-19T08:20:03.768369+00:00Tiedolla työelämään tietomallin julkaisun ja kehittämisen prosesikuvaus2021-11-17T08:00:33.390509+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/68ae7ee5-3f97-4577-867e-24b042667d9bTiedolla johtamisen haasteita ja ratkaisuehdotuksia.pptx2021-11-19T08:20:22.078540+00:00Tiedolla johtamisen haasteita ja ratkaisuehdotuksia sujuvampaan asiakastiedon käsittelyyn työllisyydenhoidossa2021-11-17T07:55:59.994097+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/3cdb936e-e484-4c58-8745-9846711c4d6cKokonaisarkkitehtuurin ABC2021-11-19T08:20:45.202903+00:00Esitys kokonaisarkkitehtuurin suunnittelussa huomioitavista asioista.2021-11-12T11:38:33.616967+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/56b2f003-05b4-47ea-ab7f-f825dc88a683Tiedolla_johtamisen_koulutus_Miro-taulu_2a2021-11-29T12:16:47.001202+00:00Tiedolla johtamisen koulutuksen Miro-taulu 2a2021-11-26T10:41:40.054354+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/6b6467d2-36ac-41eb-873b-d304ed122723Tiedolla johtamisen koulutus, osa 22021-11-29T12:25:14.281076+00:00Tiedolla johtamisen koulutus, osa 22021-11-29T12:21:21.117106+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/2400c2c6-7d80-47fc-a431-9819170f3e20Tiedolla johtamisen koulutus, osa 12021-11-29T12:26:42.000088+00:00Tiedolla johtamisen koulutus, osa 12021-11-29T12:17:37.432670+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/ec800637-ea90-48b9-9b09-126774d87129Tiedolla johtamisen koulutuksen harjoitukset, osa 22021-11-29T18:55:09.836143+00:00Tiedolla johtamisen koulutuksen harjoitukset, osa 22021-11-29T12:23:25.183930+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/f33c7ac5-17f6-45ca-a3fb-4c6f3d044b56Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen (MODA)2021-11-30T18:55:19.733094+00:00MODA oli Valtiovarainministeriön rahoituksella 26.2.2020-30.11.2021 toteutettu Oulun ja Jyväskylän yhteishanke, jossa toteutettiin asiakaspalveluita digitaalisuutta hyödyntäen.
MODA tulee sanoista: Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen. Yhdessä kehittämistä tapahtui useilla tasoilla: kahden kaupungin välillä, molempien kaupunkien sisäisessä poikkihallinnollisessa työskentelyssä ja yhdessä kaupunkilaisten kanssa.
Hankkeessa keskeisessä roolissa olivat yhdessä toteutetut pilotit, joissa kokeiltiin uusia digitaalisuutta hyödyntäviä toimintamalleja ja ratkaisuja. Hankkeen kokemukset ja tulokset jaetiin osallistujakuntien kesken ja myös valtakunnallisesti.2021-11-29T08:15:15.156704+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/ee96c738-2ed1-4b43-b541-7d1619f1fbc7Tietohaku työllisyysilmiön analysointiin2021-12-19T18:55:10.867660+00:00Tietohaun tavoitteena oli tehdä alustava suunnitelma Stiglitzin mallin toteteuttamiseksi työllisyysilmiön tutkimiseksi2021-12-02T10:03:20.749357+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/506fc207-2ef1-4d56-b57e-7d1e14ec0ba7JHS 199 Kuntien ja kuntayhtymien talousarvio ja -suunnitelma2021-12-31T09:00:21.760044+00:00Anna TuominenTällä suosituksella eli yhteisen rakenteen määrittelyllä edistetään uuden kuntalain kunnille luomaa velvoitetta (109 §) julkaista talousarvio- ja taloussuunnitelmatiedot yleisessä tietoverkossa sekä varmistetaan osaltaan tiedon julkaisu yhdenmukaisessa formaatissa tiedon jatkohyödyntämistä varten. Erityisesti yhdenmukaista tietojen esittämistä tarvitaan kuntatalousohjelman tietopohjaan ja kehittämiseen liittyen.
Suosituksen kohteena ovat kunnat ja kuntayhtymät liikelaitoksineen ja taseyksikköineen. Suosituksessa huomioidaan myös kuntakonsernin näkökulma. Suosituksen liitteenä oleva käsikirja ohjaa sitovien tietojen laatimista oikeaan muotoon (soveltamisohje).2016-10-27T07:25:49.192224+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/28f8cbd1-7553-4c8f-a3bc-4f20e73ae17cValtioneuvoston päätösasiakirjat, rakenteisten asiakirjojen kohdearkkitehtuuri2022-03-29T08:59:53.108112+00:00Terja KetolaValtioneuvoston rakenteisten asiakirjojen käsittely Kohdearkkitehtuuri on laadittu v. 2017 Valtioneuvoston päätösasiakirjojen laadintavälineen hankintaa valmistelleessa esiselvitysprojektissa (VNK003:00/2017, VNK003:00/2017) esiselvitysraportin liitteeksi ja se kuvaa valtioneuvoston rakenteisten asiakirjojen käsittelyn tavoitetilan 2-4 vuoden kuluttua. Valtioneuvoston päätösasiakirjoilla tarkoitetaan tässä työssä valtiopäiväasiakirjoissa tai säädöskokoelmassa julkaistavia asiakirjoja:
- Hallituksen esitys
- Vahvistettava laki
- Valtioneuvoston asetus
- Tasavallan presidentin asetus
- Ministeriön asetus
- Valtioneuvoston kirjelmä (U-kirjelmä, sidonnaisuudet).
Kohdearkkitehtuuri kuvaa valtioneuvoston rakenteisten asiakirjojen arkkitehtuuriperiaatteet, rajaukset ja reunaehdot, sidosarkkitehtuurit, arkkitehtuurityön aikana esille tulleet keskeiset vaatimukset ja tavoitteet, sidosryhmät, palvelut, prosessit, roolit, käsitemallin, päätietoryhmät, tietovirrat, tietojärjestelmäpalvelut ja tietojärjestelmät.
Tavoitetila kattaa 12 ministeriön rakenteisten asiakirjojen käsittelyn. Siinä ei käsitellä erityissuojattavien tietoaineistojen hallintaa, vaan ainoastaan julkisten ja kansallista suojaustasoa IV olevien tietojen käsittelyä. Valtioneuvoston asiakirjojen laadintaan osallistuu noin 1800 henkilöä. Kohdearkkitehtuuria ei ole ulotettu koskemaan ministeriöiden hallinnonaloja, mutta työssä on tuotu esille tarve mahdollistaa ministeriöiden yhteinen asiakirjavalmistelu hallinnonalojensa kanssa.
Aineisto sisältää esiselvitysraportin, kohdearkkitehtuurikuvauksen ja liitteet.
2017-10-10T13:57:06.229524+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/1ce599e6-d8a8-4a90-9d12-de832922c28fValtioneuvoston päätösasiakirjojen xml-rakenteiden kuvaukset ja xml-rakennemääritykset (skeemat)2022-04-12T07:38:12.533918+00:00Terja Ketola, Ulla KaipainenValtioneuvoston päätösasiakirjoille on tehty xml-rakenteiden kuvaukset ja xml-rakennemääritykset (skeemat). Xml-skeemojen määrittely koskee valtioneuvoston ja eduskunnan yhteisiä asiakirjatyyppejä ja ne ovat käytössä valtioneuvoston ja eduskunnan välisessä asiakirjaliikenteessä. Rakennemäärittely on tehty seuraaville asiakirjatyypeille:
- hallituksen esitys (hallitus/laaja/valtiosopimus)
- vahvistettava laki
- valtioneuvoston asetus, tasavallan presidentin asetus, ministeriön asetus
- valtioneuvoston kirjelmä (U), valtioneuvoston kirjelmä (sid)
- tasavallan presidentin avoin kirjelmä
Skeemat ovat JHS 170 -suosituksen mukaisesti modulaarisia, ts. rakenne koostuu useista skeemoista.
Rakennepaketti koostuu seuraavista osista:
- Valtioneuvoston päätösasiakirjojen skeemojen ja ulkoasujen kuvaukset – Skeemaraportti versio1.0-18 (31.8.2017 julk. uusi versio)
- metatietojen ja rakenneosien kuvaustaulukot
- HTML- ja PDF-ulkoasujen esimerkit
- PDF-ulkoasun sivupohjan asetukset
- Skeemat (31.8.2017 julk. uudet versiot)
- Eri asiakirjatyyppien XML-mallipohjat
- Altova XML Spy –välineen käyttöohje
Valtioneuvoston ja eduskunnan yhteisiin asiakirjaskeemoille on kuvattu hallintaperiaatteet ja määritelty skeemojen muutoshallintaprosessi.2016-04-11T09:02:12.948577+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/646396b1-0e51-4985-b233-e8303f787d53Työsuojelun kokonaisarkkitehtuuri2022-05-20T08:00:32.955841+00:00Työsuojelun kohdealue on osa terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen kokonaisarkkitehtuuria, josta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Työsuojelun kohdealueen toimintaan ja tiedonhallintaan vaikuttavat sosiaali- ja terveysministeriön kokonaisarkkitehtuuri sekä työsuojelun laajan sisällön vuoksi useiden muiden eri toimijoiden arkkitehtuurit mm. aluehallintoviraston, muiden ministeriöiden ja viranomaisten arkkitehtuurit.
Tällä työsuojelun kohdealueen kokonaisarkkitehtuurin ylätason kuvauksella mallinnetaan työsuojelun toimintaperiaatteet Suomessa STM:n työ- ja tasa-arvo-osaston ja työsuojeluvalvonnan näkökulmasta. Ylätason kuvauksessa keskitytään erityisesti työsuojeluhallinnon virkamiestyön näkökulmaan sekä kuvataan työsuojeluhallinnon toiminnan nykytilannetta, kehittymistarpeita ja tiedonhallintaa. Työsuojelun kohdealueen keskeiset toimintakokonaisuudet ovat työsuojelun valvonta, työsuojelun säädösvalmistelu ja työsuojelun kehittäminen, jotka sisällöllisesti koskettavat Suomessa kaikkia toimialoja ja työpaikkoja. Työpaikkojen tieto- ja osaamistarpeiden näkökulmasta keskeisiksi sisällöiksi muodostuvat työolosuhteet, työolot, työterveys ja -tapaturmat, työsuojelu työpaikalla, harmaa talous, markkinavalvonta ja työsuojeluviranomaisen toiminta työpaikalla (www.tyosuojelu.fi).
Työsuojelun kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri on perusta työsuojelun toiminnan ja tiedonhallinnan jatkuvalle parantamiselle ja virkamiestyön laadun parantamiselle.
Vuonna 2016 tuotettiin työsuojelun kokonaisarkkitehtuurin toiminta-arkkitehtuurin ylätasonkuvaus, joka on ensimmäinen kohdealueen arkkitehtuurikuvaus. Ylätason kuvaus päivitettiin vuonna 2020 osana tiedonhallintalain toimeenpanoa. Tavoitteena on päivittää ja kehittää arkkitehtuurikuvausta osana toiminnan suunnittelua.
2016-12-20T12:50:25.627114+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/5da25c47-c066-4e67-8044-62252e31e338Kuntien ja kuntayhtymien ostolaskudatan avaamisen ohje2022-11-18T12:01:33.782410+00:00Ostolaskudatan avaamisohje on tarkoitettu kunnille ja kuntayhtymille, jotka haluavat avata ostolaskudataansa avoimena datana kenen tahansa hyödynnettäväksi. Uusi ohje korvaa vuonna 2016 julkaistun vastaavan ohjeen. Ostolaskudatan avaaminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, eli laista tulevaa velvoitetta siihen ei ole.
Datan avaaminen voi olla kuitenkin hyödyllistä ja edistää kunnan avoimuutta ja vahvistaa siten demokratiaa sekä tukea kunnan kustannustietoista toimintatapaa. Ostolaskudatan avaaminen kunnan taloushallinnon järjestelmistä helpommin käytettävään muotoon ja kenen tahansa ulottuville voi edesauttaa myös kunnan oman toiminnan suunnittelua ja johtamista.
Ohjeen keskeinen sisältö on:
Avattavat tiedot
Ostolaskudatan tietosuojalinjaukset
Ostolaskudatan avaamisen prosessi
Suositeltavat avoimen datan lisenssit
Kunnan tiedon avaamista sivuava lainsäädäntö
Ostolasku on toimittajalta saatava lasku, joka kohdistuu hankittuun tuotteeseen, investointiin tai palveluun.2021-05-26T09:48:36.364763+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/e0f972fd-3125-4b86-b165-ac21f42ec51cMAKU-TOS: maakuntien tiedonohjauksen hallintamalli2022-11-18T12:01:57.834392+00:00Maakuntien tiedonohjauksen hallintamalli määrittelee, miten maakuntien tiedonohjausta ylläpidetään ja hallinnoidaan, jotta maakuntien yhteiselle tiedonohjaukselle asetetut tavoitteet toteutuvat ja pysyvät ajan tasaisina. Hallintamallin kuvaamisessa on huomioitu toimintaprosessit, tietovarannot, tietoaineistot ja tietojärjestelmät, sekä tiedonohjauksen kehittäminen ja ohjaus.
Maakuntien tiedonohjauksen hallintamalli laadittiin maakuntien tiedonohjaussuunnitelma -projektin yhteydessä 2018-2019. Hallintamalli jäi osittain keskeneräiseksi kun maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu keskeytettiin maaliskuussa 2019. 2019-06-07T10:29:18.201266+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/14ee7798-971e-4235-9f90-22ba83771c56SBR taksonomian esimerkkiaineistot2023-03-15T18:57:32.677069+00:00SBR taksonomiaan liittyvät esimerkkiaineistot2019-05-23T12:12:18.759245+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/292ee797-c133-437e-95a1-dbc82a873f8fSBR taksonomia2023-06-21T15:00:54.929548+00:00SBR (Standard Business Reporting)-taksonomia on yhtenäinen määritys taloustietojen raportointiin.2019-05-21T13:05:48.683959+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/3c443ea8-7fb5-40ce-8f1f-55b6b3d46060Väestöennustesovellus2023-11-16T18:56:38.337562+00:00Pääkaupunkiseudun yhteisen väestöennustejärjestelmän SAS-lähdekoodit, ohjeet ja raportit. Vantaa, Helsinki ja Espoo toteuttivat väestöennustesovelluksen vuosina 2020-2022 yhteishankkeessa, joka sai avustusta Valtiovarainministeriön kuntien digitalisaation edistämiseen varatuista varoista. Hankkeessa Porvoon kaupunki toteutti väestöennusteen kaupungin ja alueellisesta mallista Python-version, joka löytyy Githubista.2022-03-30T12:28:09.959261+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/fe57e281-9690-4084-8821-eb976d9df06cKasvinsuojeluaineet2024-03-28T23:27:40.866780+00:00Tiedot Suomessa hyväksytyistä kasvinsuojeluaineista. Tiedot on tuotettu KemiDigi-järjestelmästä. Samat tiedot on selailtavissa osoitteessa www.kemidigi.fi. Tässä tietoaineistossa on lisäksi tiedot kunkin kasvinsuojeluaineen hyväksytyistä käytöistä: viljelykasveista, torjunnan kohteista ja käyttöpaikoista. Käyttötiedot eivät ole sellaisenaan selailtavissa osoitteessa www.kemidigi.fi. Tarkista aina tarkka käyttöohje myyntipäällyksen tekstistä.
Tiedot on tarkoitettu esimerkiksi viljelysuunnittelusovellusten käyttöön ja muihinkin sellaisiin sovelluksiin, jossa tarvitaan ajantasaista tietoa kasvinsuojeluaineista rakenteisessa muodossa. Tiedoissa hyödynnetään Kemikaalikoodistoja, jotka on julkaistu erillisenä aineistona. Tiedot päivitetään joka yö klo 01:00.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ei ole vastuussa menetyksistä, oikeudenkäynneistä, vaateista, kanteista, vaatimuksista, tai kustannuksista taikka vahingosta, olivat ne mitä tahansa tai aiheutuivat ne sitten miten tahansa, jotka johtuvat joko suoraan tai välillisesti yhteydestä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston julkaisemaan avoimeen dataan tai Turvallisuus- ja kemikaaliviraston julkaiseman avoimen datan käytöstä.
Muutokset 25.10.2022 alkaen:
• Uusi tietokenttä: Valmistekoodi. Valmistekoodi on kasvinsuojeluaineen valmistajan antama tunniste. Tietoaineistossa kaikilla valmisteilla ei ole valmistekoodia. Valmistekoodia ei julkaista KemiDigin verkkosivuilla kasvinsuojeluainerekisterissä. JSON-rakenteessa Pesticide -> ProductCode.
• Uusi tietokenttä: Myynnin päätyttävä. JSON-rakenteessa Permits -> SalesAllowedTo.
• Uusi tietokenttä: Käytön päätyttävä. JSON-rakenteessa Permits -> UseAllowedTo.
• Korjattu tietosisältö: Valmisteen koostumustiedoissa oleva linkki KemiDigin verkkosivulle oli virheellinen. JSON-rakenteessa Substances -> KemiDigiURL.
2021-10-01T09:52:22.735538+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/d56ea251-2b52-4b69-a628-bae093882067Kemikaalikoodistot2024-03-29T06:32:06.665883+00:00Kasvinsuojeluaineiden ja biosidien tietoaineistoissa käytettävät koodistot eli arvojoukot. Koodistot ovat:
Huomiosanat,
Kasvinsuojeluaineen käyttöpaikka,
Kasvinsuojeluaineen lupatyyppi,
Kasvinsuojeluaineen tehoaineen vaikutustapa,
Kasvinsuojeluaineen valmisteryhmä,
Kasvinsuojeluaineen valmistetyyppi,
Kasvinsuojeluaineluvan päätöksen tila,
Kemikaalin käyttötarkoitus (EuPCS),
Tehoaineen pitoisuuden yksikkö,
Torjunnan kohteen EPPO-koodi ja nimi,
Turvalausekkeet,
Vaaralausekkeet,
Vaaraluokka ja -kategoria,
Varoitusmerkit ja
Viljelykasvin EPPO-koodi ja nimi.
EPPO-koodien joukossa on oikeista EPPO-koodeista johdettuja ei-standardeja koodeja. Näin on menetelty niissä tapauksissa, joissa standardoitujen koodien joukossa ei ole yksilöity viljelykasvia tai torjunnan kohdetta kasvinsuojeluaineen lupaehtojen edellyttämällä tavalla. Esimerkki ei-standardista koodista: 3GRLC_3 "apilattomat nurmet".2021-09-30T12:29:01.638080+00:00