tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/feeds/custom.atom?collection_type=Interoperability+Tools&organization=suomen-kuntaliitto-ryAvoindata.fi - Custom query2024-03-28T15:15:37.671270+00:00defaultpython-feedgenRecently created or updated datasets on Avoindata.fi. Custom query: ''tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/5b74732c-3efc-4486-b5f3-951576c9569fTaloushallinnon viitearkkitehtuuri2019-11-02T15:42:48.360042+00:00Tommi KarttaaviTämä viitearkkitehtuuri on tarkoitettu käytettäväksi ohjeena kunnan taloushallinnon toiminnan ja tietojärjestelmien kehittämisessä. Sen tavoitteena on taloushallinnon prosessien ja käsitteiden yhdenmukaisuus ja toteutusratkaisujen yhteentoimivuus, tehokkuuden lisääminen sekä raportoinnin ja tilastoinnin kehittämisen helpottaminen. Viitearkkitehtuurissa on kuvattu, miten taloushallinnon yleistetyt toimintaprosessit, sidosryhmät, roolit, päätiedot ja tietojärjestelmäpalvelut toimivat kokonaisuutena. Viitearkkitehtuuri on toimittajaneutraali ja tuoteriippumaton yleistasoinen kuvaus taloushallinnon tavoitetilasta. Taloushallinnon toiminnan kehittäminen, tietojen hallinta ja tietojärjestelmät tulee toteuttaa viitearkkitehtuurin antamien puitteiden sisällä.2015-04-05T09:06:29.762951+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/a3a643f5-7905-4b19-abee-90084b855dc1Kuutoskaupunkien suositukset avoimista rajapinnoista2020-06-15T11:58:57.243165+00:00Elisa KettunenKuutoskaupunkien laatima linjaus siitä, miten rajapintoja kannattaa kehittää kaupunkien välisenä yhteistyönä. 2016-04-14T06:38:51.273234+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/7e035d51-4ea7-41a1-a58b-cd15a28a39c4Henkilöstöhallinnon viitearkkitehtuuri2020-06-15T12:19:40.745146+00:00Tommi KarttaaviTämä viitearkkitehtuuri on tarkoitettu käytettäväksi ohjeena kunnan henkilöstöhallinnon toiminnan ja tietojärjestelmien kehittämisessä. Sen tavoitteena on henkilöstöhallinnon prosessien ja käsitteiden yhdenmukaisuus ja toteutusratkaisujen yhteentoimivuus. Viitearkkitehtuurissa on kuvattu, miten henkilöstöhallinnon yleistetyt toimintaprosessit, sidosryhmät, roolit, päätiedot ja tietojärjestelmäpalvelut toimivat kokonaisuutena. Viitearkkitehtuuri on toimittajaneutraali ja tuoteriippumaton yleistasoinen kuvaus henkilöstöhallinnon tavoitetilasta. Henkilöstöhallinnon toiminnan kehittäminen, tietojen hallinta ja tietojärjestelmät tulee toteuttaa viitearkkitehtuurin antamien puitteiden sisällä.2015-04-05T08:56:56.642176+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/389afd9e-de6d-4e00-8da9-4f8fb379e896Asianhallinnan viitearkkitehtuuri2020-06-15T12:19:41.916976+00:00Tommi KarttaaviTämä viitearkkitehtuuri on tarkoitettu käytettäväksi ohjeena kunnan asianhallinnan ja sitä tukevien tietojärjestelmien kehittämisessä, erityisesti hallinnon toimintatapojen digitalisointiin. Viitearkkitehtuurikuvauksen tavoitteena on yhdenmukaistaa asianhallinnan prosesseja ja käsitteitä ja siten edistää toteutusratkaisujen yhteentoimivuutta. Viitearkkitehtuurissa on kuvattu, miten asianhallinnan yleistetyt toimintaprosessit, sidosryhmät, roolit, päätiedot ja tietojärjestelmäpalvelut toimivat kokonaisuutena.2016-01-14T19:54:58.869718+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/a4e62c38-b105-47db-92f6-863ab798b45aKunnan johtamisen viitearkkitehtuuri2020-06-15T12:19:43.125268+00:00Tommi KarttaaviJohtamisen viitearkkitehtuuri on organisaatioriippumaton työkalu, jota voidaan käyttää erilaisiin käyttötarkoituksiin kaikenkokoisissa kunnissa. Sen avulla voidaan kuvata toiminnan kokonaisuuden tai sen osan nykytila ja tavoitetila sekä määrittää kehittämisen tiekartta. Tällöin johtaminen ja toiminnan kehittäminen voidaan kohdentaa ja rajata muutosjohtamisen näkökulmasta hallittavaksi kokonaisuudeksi (hyödyt, tavoitteet, riskit, määritykset, toteutus, käyttöönotto ja vakiinnuttaminen). Työkalua voidaan käyttää julkisten organisaatioiden johtamisen ja toiminnan kehittämisessä sekä uusissa palvelujen järjestämisen ja tuottamisen ratkaisuissa (esim. SOTE- ja aluehallintouudistus).2016-05-16T09:26:07.480940+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/f9b9d47d-2bfe-47cd-97a3-6e320dab37faOpen API recommendations for cities2020-06-15T12:21:25.426367+00:00Elisa KettunenThese recommendations are intended as a general policy to be applied alongside the strategic policies,
principles and guidelines that often guide ICT and service development in cities. From a technological
and service-oriented standpoint, the significance of APis is, mostly due to accelerating digitalisation,
increasing at such a pace that a need has emerged for a document that describes the importance of
APIs and the goals related to them from the perspective of the cities.
This document presents the consolidated view of the Six largest cities in Finland on how to develop
open APIs through inter-city cooperation. The Six cities are Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku and
Oulu.2016-05-18T10:51:51.774530+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/3b726dc6-0acc-4518-8a4e-22e29b334753Ostolaskujen avaamisohje kunnille - VANHENTUNUT, KÄYTÖSTÄ POISTETTU OHJE 2021-05-26T09:38:29.154859+00:00Elisa KettunenTämä ohjeistus on vanhentunut ja sen tilalle on toukokuussa 2021 julkaistu Kuntaliiton toimesta uusi ohje, jota suositellaan jatkossa käytettäväksi kuntien ostolaskuja avattaessa. Vanhentunut ohje pidetään toistaiseksi verkossa, mikäli käyttäjät haluavat vertailla esimerkiksi ohjeeseen tulleita muutoksia. Uusi ohjeistus ottaa paremmin huomioon kuntien taloushallintoa koskevan lainsäädännön ja muut uudet muutokset, joten on suositeltavaa, että tätä ohjetta ei enää hyödynnetä ostolaskujen avaamisen tukena. 2016-08-17T06:59:51.017684+00:00tag:www.avoindata.fi,2019-01-01:/dataset/5da25c47-c066-4e67-8044-62252e31e338Kuntien ja kuntayhtymien ostolaskudatan avaamisen ohje2022-11-18T12:01:33.782410+00:00Ostolaskudatan avaamisohje on tarkoitettu kunnille ja kuntayhtymille, jotka haluavat avata ostolaskudataansa avoimena datana kenen tahansa hyödynnettäväksi. Uusi ohje korvaa vuonna 2016 julkaistun vastaavan ohjeen. Ostolaskudatan avaaminen on kunnille ja kuntayhtymille vapaaehtoista, eli laista tulevaa velvoitetta siihen ei ole.
Datan avaaminen voi olla kuitenkin hyödyllistä ja edistää kunnan avoimuutta ja vahvistaa siten demokratiaa sekä tukea kunnan kustannustietoista toimintatapaa. Ostolaskudatan avaaminen kunnan taloushallinnon järjestelmistä helpommin käytettävään muotoon ja kenen tahansa ulottuville voi edesauttaa myös kunnan oman toiminnan suunnittelua ja johtamista.
Ohjeen keskeinen sisältö on:
Avattavat tiedot
Ostolaskudatan tietosuojalinjaukset
Ostolaskudatan avaamisen prosessi
Suositeltavat avoimen datan lisenssit
Kunnan tiedon avaamista sivuava lainsäädäntö
Ostolasku on toimittajalta saatava lasku, joka kohdistuu hankittuun tuotteeseen, investointiin tai palveluun.2021-05-26T09:48:36.364763+00:00