Datan julkaisulle on monia eri syitä. Pidä mielessä myös alkuperäiset motivaatiot ja strategiset tavoitteet datan avaamiselle — nämä todennäköisesti kannustavat myös datan julkaisemiseen.
Avoin data ilman hyödyntäjiä ei luo arvoa
On tärkeää, että datan potentiaaliset hyödyntäjät löytävät datan. Hyödyntäjiltä voit saada esimerkiksi
- Ideoita datan jatkojalostukseen
- Ideoita uusiin datan avauksiin
- Palautetta datan laadusta
Lisäksi organisaatiosi avoimen datan käyttö erilaisissa käyttösovelluksissa lisää organisaatiosi tunnettuutta.
Avoin data synnyttää taloudellisia hyötyjä
- Avoin data voi saada aikaan uusia yrityskauppoja ja työpaikkoja.
- Avointa dataa voi hyödyntää työhaastatteluissa.
- Organisaation eri osat voivat hyödyntää dataa helpommin ja nopeammin kuin aiemmin, mikä vähentää datan kopioimisen tarvetta sekä säästää kuluja ja työaikaa.
Muun muassa IT-alan yritykset Gofore ja Reaktor ovat hyödyntäneet avointa dataa rekrytoinneissaan. Gofore on esimerkiksi järjestänyt kesätyöhackathoneja, joissa työnhakijat ovat saaneet näyttää osaamistaan avoimeen dataan perustuvilla toteutuksilla. Reaktor on myös etsinyt ja löytänyt uusia työntekijöitä avoimen datan päälle rakennettujen ohjelmistojen avulla.
Pääsääntöisesti yrityksille tehtyjä asiakastöitä ei voi esitellä muille. Organisaatiot voivat siis näyttää osaamistaan avoimeen dataan pohjautuvien esimerkkisovellusten avulla.
Datan avaaminen kehittää organisaation toimintaa
Ulkopuolelta saatuja innovaatioita, ideoita ja palautteita voi hyödyntää organisaation toiminnan kehittämisessä sekä tehokkuuden parantamisessa. Jo pelkkä datan avaamisprosessi saattaa kehittää organisaatiota, sillä prosessin aikana käydään tehokkaasti läpi kaikki organisaation sisäinen data. Organisaatio ei välttämättä ole tietoinen kaikesta tuottamastaan tai käyttämästään datasta.