Organisaation jäsenet

Organisaation jäseniä voivat hallinnoida ainoastaan Ylläpitäjä-roolissa toimivat jäsenet.
Organisaation luoja on automaattisesti organisaation ylläpitäjäjäsen. Ylläpitäjä voi organisaation hyväksynnän jälkeen lisätä organisaatiolle muita jäseniä ja muuttaa jäsenten oikeuksia.

Ylläpitäjän vaihtuminen

Jos ylläpitäjä vaihtuu esimerkiksi henkilöstömuutoksen vuoksi, muista huolehtia siitä, että uusi ylläpitäjä saa Ylläpitäjä-oikeudet organisaatioon. Lue lisää ylläpitäjän vaihtumisesta Ylläpitäjän rooli -osiosta.

Roolit ja oikeudet

Organisaation jäsenillä voi olla eri rooleja ja siten eritasoisia oikeuksia organisaation ja sen tietoaineistojen hallintaan. Jäsenten määrää ei ole rajoitettu, joten organisaatiolla voi olla esimerkiksi useampi kuin yksi ylläpitäjä.

  • Ylläpitäjä: Voi lisätä, muokata ja poistaa tietoaineistoja sekä hallinnoida organisaatiota ja sen jäseniä.
  • Muokkaaja: Voi lisätä, muokata ja poistaa tietoaineistoja.
  • Jäsen: Voi katsella oman organisaationsa yksityisiä tietoaineistoja, mutta ei muokata niitä.

Datan lisääminen yksityishenkilönä

Jos haluat lisätä dataa yksityishenkilönä, voit lisätä datan Yksityishenkilöt-organisaatioon. Yksityishenkilöt-organisaatioon voit saada ainoastaan Muokkaaja-oikeudet, ja organisaatiota ylläpitää palvelun ylläpito. Lue lisää datan lisäämisestä yksityishenkilönä.

Organisaation jäseneksi liittyminen

Rekisteröidyttyäsi palveluun voit hakea jäsenyyttä organisaatioon navigoimalla haluamasi organisaation sivulle ja valitsemalla Hae jäsenyyttä. Valitse Rooli-pudotusvalikosta haluamasi rooli. Lue lisää eri rooleista ylempää.

Jäsenhakemuksesi menee organisaation ylläpitäjän käsiteltäväksi. Mikäli organisaatiolla ei ole ylläpitäjää, tai ylläpitäjä ei reagoi hakemukseen, palvelun ylläpito voi käsitellä hakemuksesi.

Muista kertoa organisaation ylläpitäjälle, jos vain tiedät kuka hän on, että hait jäsenyyttä organisaatioon. Ylläpitäjät eivät tällä hetkellä saa ilmoituksia uusista jäsenhakemuksista.

Uusien jäsenten lisääminen organisaatioon

Ylläpitäjänä voit lisätä uusia jäseniä organisaatioon kahdella eri tavalla:

Jäsenhakemusten hallinnointi

Näet organisaatiosi jäsenhakemukset Tuottajat-sivulta löytyvän Jäsenhakemukset-linkin takaa. Voit hyväksyä, hylätä tai muokata muiden käyttäjien jäsenhakemuksia omiin organisaatioihisi. Mikäli valitset muokkaa, voit hyväksyä hakemuksen eri rooliin, kuin mihin hakemus on alunperin tarkoitettu.
Muista kertoa uudelle jäsenelle, että hänen jäsenhakemuksensa on käsitelty.

Uusien jäsenhakemusten huomaaminen

Tällä hetkellä et saa sähköposti-ilmoituksia uusista jäsenhakemuksista. Muista siis tarkistaa jäsenhakemukset säännöllisin väliajoin.

Uuden jäsenen lisääminen käyttäjätunnuksella

Voit lisätä palveluun rekisteröityneen käyttäjän organisaatiosi jäseneksi käyttäjätunnuksella.

  1. Valitse organisaatiosi sivulla Jäsenet.
  2. Valitse Lisää jäsen.
  3. Syötä haluamasi käyttäjän käyttäjätunnus. Käyttäjätunnus-kenttä ehdottaa käyttäjiä kun kirjoitat.
  4. Valitse haluamasi rooli käyttäjälle. Lue lisää rooleista Roolit ja oikeudet -osiosta ylempää.
  5. Valitse Lisää jäsen.

Käyttäjä on nyt lisätty organisaatiosi jäseneksi, ja hänellä on sinun määrittelemäsi rooli organisaatiossa. Muista kertoa hänelle, että lisäsit hänet jäseneksi organisaatioosi. 

Jäsenten hallinta

Voit hallinnoida organisaatiosi jäseniä valitsemalla Jäsenet organisaation sivulta. Näet taulukossa organisaation jäsenten nimet, käyttäjätunnukset, sähköpostiosoitteet sekä roolin. Voit muokata käyttäjän roolia tai poistaa käyttäjän jäsenyyden organisaatiostasi.

Voit hallinnoida organisaatiosi jäseniä ja jäsenten oikeuksia Jäsenet-sivulla.