4. Planering och genomförande
Denna fas kan till exempel genomföras så här
Personen som främjar informationsdelning i organisationen och dataförvaltaren
- bedömer möjligheterna att dela data bl.a. i fråga om åtkomsträttigheter.
- bedömer fördelarna och riskerna med och kostnaderna för att dela data
- bedömer behovet av att anonymisera och aggregera data
- bedömer kvaliteten på de data som ska delas
- väljer en licens för att dela data
- beslutar om att öppna data
En dataskyddsexpert
- konsulteras för att identifiera informationssäkerhets- och dataskyddsrisker.
- konsulteras om behovet av att anonymisera och aggregera.
Organisationens IT-experter och den som ansvarar för data som delas
- bedömer det tekniska genomförandet av datadelningen, till exempel om data delas som fil eller som gränssnitt.
Definition av information som ska öppnas
I det här skedet beskrivs sådant som det är bra för organisationen att bedöma och definiera när organisationen börjar planera att öppna information i praktiken.
Det finns inga officiella rekommendationer för att definiera det informationsmaterial som ska öppnas.
I de organisationer som redan öppnat information har man i allmänhet i början identifierat vem som administrerar och ansvarar för den information som enligt planerna ska öppnas, för det bakomliggande datasystemet samt för eventuella användningsfall. I det här skedet kan man till exempel utnyttja en organisations informationshanteringsmodell, där organisationens datalager beskrivs. För att öppna information kan man även stödja sig på den ansvariga personens hjälp, huruvida organisationen har anvisat resurser för detta ändamål.
De organisationer som öppnat information har gått igenom frågor som gäller ägande av informationsmaterial, upphovsrätt, utlämnande av information, dataskydd och informationssäkerhet. Om dessa omständigheter inte har hindrat att informationen delas har man tillsammans med informationsförvaltaren utrett hur informationsmaterialet i praktiken kan utformas och delas tekniskt sett. Samtidigt har man fastställt täckningen och precisionsnivån för det informationsmaterial som ska öppnas, med vilken informationsmaterialet kan öppnas så att informationens nyttopotential eller användbarhet inte blir lidande.
I samband med definitionen av informationsmaterialet har man också bedömt
- eventuella fördelar, risker och kostnader med att öppna informationen,
- kvaliteten på det informationsmaterial som ska öppnas, metadata och publiceringsplats,
- informationsmaterialets livscykel och
- om tillräcklig datakommunikationskapacitet och användarstöd har planerats.
Dessa frågor beskrivs närmare i följande skeden.
De organisationer som öppnat information har i regel strävat efter att utreda om det finns nationella eller internationella standarder för att öppna information (till exempel för informationsmodellering och format) eller om någon annan aktör redan har öppnat motsvarande data, varvid datamodellen kan användas även för det material man själv öppnar.
Finlands sex största städer har skapat en lista över vissa internationella standarder (google sheets, på engelska) enligt vilka information också har delats i Finland. I materialens metadata till exempel i avoindata.fi används datamodellprofilen DCAT-AP. När man använder internationella standarder lönar det sig att beakta skillnaderna i lagstiftningen i olika länder, särskilt vad gäller dataskydd.
Samtidigt är det också bra att fundera över om det i samband med att informationsmaterialet öppnas också är möjligt att öppna processen för produktion av informationsmaterial (beräkningsregler, algoritmer e.d.).
Mer information om ämnet finns i tjänsten data.europa.eu:
Fördelar, risker och kostnader
I det här skedet beskrivs hur organisationen kan bedöma de fördelar, risker och kostnader som öppnandet av det planerade informationsmaterialet eventuellt medför. Du kan ladda ner ett verktyg för bedömning av fördelar, risker och kostnader från delen Metod för bedömning av nyttopotentialen, riskerna och kostnaderna för att öppna information.
Informationshanteringsnämnden har utfärdat en rekommendationssamling om tillämpningen av vissa bestämmelser om informationssäkerhet (finansministeriets publikationer 2021:65), enligt vilken hanteringen av informationsrisker är en fortlöpande verksamhet och det är bra om informationshanteringsenheten beskriver målen, principerna, ansvaren och de centrala förfarandena i anslutning till den. Ledningen ansvarar för organiseringen och resursfördelningen i anslutning till hanteringen av informationsrisker. Dessutom upprätthåller informationshanteringsenheten det informationsmaterial som bildas av resultaten av riskbedömningarna och riskhanteringsplanerna, samt bedömer regelbundet om det är helt eller delvis sekretessbelagt eller säkerhetsklassificerat.
Informationsförvaltningsnämnden har också utfärdat en rekommendation om bedömning av informationssäkerheten i den offentliga förvaltningen (Julkri), som innehåller anvisningar om användningen av den (finansministeriets publikationer 2022:43). Bedömningskriterierna stöder behoven av att utveckla och utvärdera informationssäkerheten inom hela den offentliga förvaltningen. Den kan användas som hjälp vid bedömningen av informationshanteringslagen, förordningen om säkerhetsklassificering samt delvis också vid bedömningen av huruvida kraven på informationssäkerhet i dataskyddsförordningen uppfylls.
Säkerställande av dataskyddet
I detta skede beskrivs bedömningen av behovet av aggregering och anonymisering av det informationsmaterial som ska öppnas, samt organisationsspecifika rutiner för att säkerställa dataskyddet för det informationsmaterial som ska öppnas. Här beskrivs även genomförandet av den aggregering, anonymisering eller pseudonymisering som eventuellt behövs.
Det finns inga officiella rekommendationer för bedömning av behovet av aggregering och anonymisering av information.
I de organisationer som redan öppnat information har man i regel mycket noggrant bedömt om det informationsmaterial som man planerat att dela är offentligt och om det eventuellt innehåller personuppgifter eller annan information som är kritisk för samhällets funktion. Om informationsmaterialet som enligt planerna ska öppnas innehåller information som på något sätt är relaterad till människor eller samhällssäkerheten är det skäl att med organisationens dataskyddsombud diskutera öppnandet av informationsmaterialet och eventuell aggregering, anonymisering eller pseudonymisering. Även i övrigt lönar det sig att konsultera organisationens dataskyddsombud, andra sakkunniga i dataskyddsfrågor eller nätverk för att bedöma behovet av aggregering och anonymisering av informationsmaterial.
Enligt offentlighetsprincipen (offentlighetslagen 621/1999) är myndigheternas handlingar offentliga om inte något annat särskilt föreskrivs i offentlighetslagen eller någon annan lag. Det är dock viktigt att beakta att en offentlig handling kan innehålla personuppgifter och att utlämnande av personuppgifter alltid kräver en lagenlig grund, även om det är fråga om en offentlig handling. Myndigheten ska bedöma om personuppgifterna i handlingen kan lämnas ut. Offentlig information innebär alltså inte nödvändigtvis att informationen kan offentliggöras, eftersom en offentlig handling kan innehålla personuppgifter som inte kan offentliggöras även om det inte är fråga om sekretess. Sekretess förutsätter en sekretessgrund enligt offentlighetslagen och sekretessbestämmelser finns också i speciallagstiftningen.
Personuppgifterna kan tas bort från informationsmaterialet genom anonymisering. Det bör dock observeras att så länge som en person kan identifieras direkt på basis av uppgifterna, eller uppgifterna kan återställas till en identifierbar form är de fortfarande personuppgifter och omfattas av dataskyddsförordningen.
Anonymisering innebär behandling av personuppgifter så att en person inte längre kan identifieras utifrån dem. Uppgifterna kan till exempel sammanföras till en allmän nivå (aggregeras) eller ändras till statistisk form så att uppgifterna om en enskild person inte längre kan identifieras. Identifieringen ska förhindras på ett oåterkalleligt sätt och så att den personuppgiftsansvarige eller någon annan utomstående aktör inte längre, med de uppgifter de förfogar över, kan ändra uppgifterna tillbaka till en identifierbar form.
Pseudonymisering innebär att personuppgifter behandlas så att de inte längre kan kopplas till en viss person utan tilläggsuppgifter. Sådana tilläggsuppgifter ska förvaras noggrant åtskilda från personuppgifterna.
Dataombudsmannens byrå är en nationell tillsynsmyndighet som övervakar att dataskyddslagstiftningen följs. Dataombudsmannen och de biträdande dataombudsmännen är självständiga och oberoende i sina uppgifter. Vid dataombudsmannens byrå finns en expertnämnd (mandatperioden är 1.10.2020–30.9.2023) som har till uppgift att på begäran av personuppgifter. Mer information på webbsidorna för dataombudsmannens byrå.
Enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning ska vissa personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden utse ett dataskyddsombud. Skyldigheten gäller alla myndigheter och organ inom den offentliga förvaltningen. Dataskyddsombudet ger råd gällande dataskydd till den personuppgiftsansvarige och de anställda som behandlar personuppgifter. Han eller hon följer upp hur förordningen följs samt hur informationen och utbildningen om dataskydd genomförs i den egna organisationen. Dataskyddsombudet ger råd om konsekvensbedömningar och fungerar som kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten.
Läs mer:
- Material från data.europa.eu om utmaningarna i dataadministrationen och dataskyddet (på engelska)
- Cybersäkerhetscentrets rapport: Identifierare och dataskydd anonymisering och dess gränser (på finska, pdf)
Val av delnings- och filformat
I det här skedet beskrivs i vilka format informationen kan delas och vilket format det lönar sig att beakta när man väljer.
Det finns inga officiella rekommendationer för definitionen av delnings- och filformat för information som ska öppnas.
Vid valet av sätt för att dela informationsmaterial ska man beakta de lagar som gäller rätten att få uppgifter, utlämnande av uppgifter och tillhandahållande av uppgifter i maskinläsbar form och de skyldigheter som följer av dem, såsom paragraferna 22 och 24 i informationshanteringslagen. Dessutom ska eventuella ändringar som behövs i informationsmaterialet beaktas, såsom pseudonymisering eller anonymisering.
I de organisationer som redan öppnat information har informationen delats som filer, via programmeringsgränssnitt eller via en laddningstjänst. Det tekniska genomförandet av informationsdelningen beror i hög grad på hurdana lösningar för delning som har utvecklats i informationssystemet. I systemet kan man få ut information i filformat som en rapport av batchtyp och/eller via programmeringsgränssnittet. I äldre datasystem har man mer sällan utvecklat eller kan mer sällan utveckla ett programmeringsgränssnitt, varmed det eventuellt är möjligt att dela information endast som batchfiler. Om möjligt är det bra att dela informationsmaterialet i flera olika format, till exempel så att det utöver gränssnittet finns en fil.
När öppna data publiceras är det bra att alltid när det är möjligt använda öppna dataformat, dvs. filformat. Mer information om val av öppet filformat (på engelska) i tjänsten data.europa.eu.
Vilket delningssätt lämpar sig för hurdana data?
Definition av informationens kvalitet
I detta skede beskrivs hur kvaliteten på det informationsmaterial som ska öppnas kan bedömas, definieras och beskrivas.
Det finns inga officiella rekommendationer för definitionen av kvaliteten på det informationsmaterial som ska öppnas.
De organisationer som redan öppnat information har strävat efter att i beskrivnings- eller metadata beskriva sin bedömning av informationsmaterialets aktuella kvalitet med eventuella svagheter. Till exempel i tjänsten avoindata.fi kan kvalitetsbedömningen av uppgifterna anges i fältet Beskrivning av datamaterialets metadata eller läggas till utredningen som ett separat datamaterial i PDF-format.
Det är viktigt att beakta att även om kvaliteten på det informationsmaterial som ska öppnas inte är så god som den instans som förvaltar informationen eller intressentgrupperna önskar, hindrar det inte nödvändigtvis att informationen delas. Informationsmaterialet kan delas genom att i metadata betona svagheter i informationens kvalitet.
Vid bedömningen och beskrivningen av informationsmaterialets kvalitet kan man utnyttja den offentliga förvaltningens gemensamma kvalitetskriterier och indikatorer som har utvecklats för att stöda en förbättring av kvaliteten på den offentliga förvaltningens information.
Specifikation av nyttjanderätter
I det här skedet beskrivs hur det lönar sig att licensiera informationen, dvs. vilka användarvillkor det lönar sig att ställa för utnyttjandet av den öppna informationen.
Det finns inga officiella rekommendationer för definitionen av nyttjanderätter för det informationsmaterial som ska öppnas.
Nyttjanderätter till data fastställs genom att välja en lämplig licens för data som berättar för dem som utnyttjar data på vilka villkor den publicerade informationen kan utnyttjas. Licensen ska nämnas i metadata för det informationsmaterial som publiceras.
Hur väljs ett lämpligt användningstillstånd för den öppna informationen?
För att den delade informationen ska betraktas som öppen information krävs en öppen licens, dvs. en licens som tillåter fri spridning, bearbetning och användning av informationsmaterial för alla, även kommersiella ändamål. En helt öppen licens (till exempel CC0) innebär att man inom ramen för lagstiftningen avstår från alla upphovsrätter som begränsar utnyttjandet.
Informationsmaterial som publiceras som öppna data licensieras i allmänhet med Creative Commons CC BY 4.0 eller CC0-licens. I Finland finns för närvarande ingen nationell rekommendation för licensiering av öppet informationsmaterial inom den offentliga förvaltningen, men användningstillståndet för öppet informationsmaterial JHS-189, som tidigare användes, rekommenderade att man använder licensen CC BY 4.0.
De vanligaste licenserna för öppen information
Exempel på ansvarsfrihetsklausul
Ibland kan det utöver licensen finnas ett behov av att begränsa ansvaret i förhållande till dem som utnyttjar data med en ansvarsfrihetsklausul.
Organisationens namn ansvarar inte för förluster, rättegångar, anspråk, käromål, yrkanden eller kostnader, eller skada, oavsett art, beskaffenhet eller orsak till uppkomst, som direkt eller indirekt föranletts av kontakt med Organisationens namn öppna data eller användning av öppna data som publicerats av Organisationens namn.
Varför lönar det sig att använda Creative Commons-licenser?
Med Creative Commons-licenser vet man på förhand hur man ska gå till väga till exempel i olika tvister som gäller nyttjanderätt till data. Det är viktigt att man inte skapar licenser själv, eftersom deras rättspraxis inte kan förutses.
Användningen av kända licenser är till nytta även för dem som utnyttjar data,
- Creative Commons licenser är internationellt kända och gör det möjligt att utnyttja data över landsgränserna
- Det är lättare att kombinera och vidareutnyttja data när de har likadana, bekanta användarvillkor
Beslut om att öppna information
I det här skedet beskrivs hur man inom organisationen kan gå till väga för att fatta beslut om att öppna information.
Det finns inga officiella rekommendationer för beslut om att öppna informationsmaterial.
Enligt finsk lagstiftning är det den myndighet som i lagstiftningen har fått i uppgift att administrera informationen som beslutar om öppnandet av informationsmaterial. THL beslutar till exempel om att öppna informationsmaterial som förvaltas av Institutet för hälsa och välfärd (THL) som öppna data. I Finland finns det ingen centraliserad aktör som centraliserat fattar beslut om öppenheten i hela förvaltningens information.
Information öppnas så att någon kan utnyttja den. Ofta känner organisationerna till åtminstone några klienter som skulle kunna fra nytta av öppen information och se värde i den. Tillsammans med dem som eventuellt utnyttjar informationen lönar det sig att till exempel i en workshop bedöma möjligheterna som öppnandet av information för med sig. Som basuppgift behövs en beskrivning av vilken information organisationen skulle kunna öppna. Organisationer har ofta mycket information och endast en liten del av informationen kan öppnas på en och samma gång.
Samtidigt är det bra att besluta om hanteringen av eventuella kvarstående risker. Med kvarstående risk avses en risk eller del av en risk som förblir i kraft eller som man inte kan eller vill vidta åtgärder för. Mer information om kvarstående risker finns i instruktionen för riskhantering (på finska).
Om organisationen har för avsikt att öppna flera informationsmaterial kan det vara nödvändigt att organisationen prioriterar ordningen för öppnandet av informationsmaterial och utvecklingsåtgärder.